fredag 5. januar 2007

[V.T.] Det visuelle, del 1

Dette er den første posten som omhandler teknologier i Windows Vista.

Det første man legger merke til når man installerer og kjører Windows Vista for første gang er de visuelle nyhetene. Alt fra Windows Utforsker til startmenyen har fått et penere og mer produktivt design. La oss begynne med et bilde;


Kontrollpanelet i Windows Vista

Det første man legger merke til her er nok de gjennomsiktige vinduene. Hva som er så spesielt med disse vindukantene skal jeg komme tilbake til senere. Du kan også se en brødsmule-visning som vil gjøre det mulig å gå tilbake til en annen mappe uten å trykke febrilskt på "tilbake"-knappen. Mange savner funksjonen "Gå opp et nivå", men den er der tilgjengelig via tastaturet. Trykk Alt+Pil opp.

Det neste du legger merke til er et gjennomgående søkefelt. Alle vinduer har et slikt søkefelt. Man har også dette søkefeltet på Start-menyen. Dette gjør det enda enklere å starte et program ved kun å skrive inn stikkord/initialer og deretter trykke på Enter.

Bildet viser det nye kontrollpanelet til Windows Vista. I Windows XP var det svært rotete og knotete å lete seg fram til viktige systemfunksjoner, og jeg var alltid den første til å trykke på "klassisk visning". Det har jeg sluttet med. Finner du ikke det i kategoriene, kan du søke i kontrollpanelets sitt eget søkefelt. Finner du det ikke der heller, vil du få muligheten til å søke via "Windows Help and Support". All denne funksjonaliteten går under Windows Shell og har et samlet formål å gjøre opplevelsen enklere og produktiviteten større når du bruker Windows Vista.

I Windows Vista finnes det også brukerdefinerte linker. Disse linkene kan være lagrede søk (underfunksjon av Windows Søk) eller vanlige mapper. Dette er svært nyttig når man skal til et sted flere enn en gang. I tillegg er denne funksjonen tilgjengelig overalt i Windows Explorer og oppdateres automatisk.


Favorittlinker i Windows Vista

Det er to måter å se dokumenter på før man åpner dem i Vista. Den første og raskeste måten er at programmet selv kan lage en forhåndsvisning som ikon. Dette ikonet vil Windows Vista oppdage og man kan se ganske mye av hvilken fil det er. Det er ikke alltid et ikon vil hjelpe deg så veldig mye med å finne rett fil, så i Windows Vista kan man faktisk lese gjennom hele dokumentet uten engang å ha åpnet programmet. Denne funksjonaliteten er raskere enn å starte opp et program og tillater kun visning av dokumentet, ikke redigering. Office 2007-pakken støtter allerede slik funksjonalitet, og det er vel ikke så veldig lenge til før andre programvare-produsenter dilter etter. Windows Vista lanseres jo først for forbrukere 30. januar.


Filvisning i Windows Vista

En teknologi som også går under Windows Shell, er påloggingsskjermen.


Påloggingskjermen i Windows Vista

Som du ser er brukerbildet blitt større, layouten og bakgrunnen oppgradert. Jeg opplevde en bug da jeg gikk i dvale i XP. Jeg fikk ikke logget på pga. feil passord, det var jo det selvfølgelig ikke. Noe må Microsoft ha gjort, for jeg har ikke opplevd dette problemet i Vista. Heldigvis, og det er jo slik det skal være!

------

Til å være en gjennomgang av det visuelle, så er denne posten litt tynn. Men fortvil ikke; jeg vil komme med bilder under hele gjennomgangen av Windows Vista. Du skal ikke føle deg fortapt allerede med første posten min. Følg med på neste post hvor jeg vil snakke om blant annet DX10, WPF og DWM. Teknologier som vil gjøre Windows Vista til en visuell opplevelse.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg føler meg ganske fortapt, men du kjenner jo meg.. hehe! Men det virker om om du har ganska peiling ja! Men en ting skal jeg ha - jeg fant bloggen din! :P

Anonym sa...

@Maylen; Tihi...